Van Rouveen, voor iedereen

Voor jong en oud organiseert Oranjevereniging Rouveen sinds 1936 attractieve evenementen met een vorstelijk tintje. De evenementen kenmerken zich door de gemoedelijke sfeer en staan in het teken van gezelligheid, elkaar ontmoeten en genieten. Oranjevereniging Rouveen zorgt voor muziek, ronkende motoren, activiteiten, spelletjes en versnaperingen. Het publiek van jong tot oud maakt de sfeer. De goedlachse vrijwilligers zorgen er voor dat we dit jaar in jaar uit mogelijk kunnen maken. Kortom niet Oranjevereniging Rouveen, maar heel Rouveen zorgt dat het mogelijk is om mooie evenementen te organiseren voor iedereen!

Historie & Activiteiten

De Christelijke Oranjevereniging Rouveen kent een rijke geschiedenis. De vereniging is april 1936 opgericht door de heer D. van Zanten en de heer A.T. Scholten. Beide heren waren schoolmeester in Rouveen. In de beginjaren werden er vooral filmavonden georganiseerd, ‘om de verbondenheid aan het Huis van Oranje onder de leden en hun kinderen levendig te houden en het vertrouwen in het vorstenhuis te bevorderen’. Daarnaast werden deze georganiseerd om ‘de aangename omgang en de saamhorigheid tussen de leden te bevorderen’.
Tijdens de oorlogsjaren was de Oranjevereniging niet actief, echter na de bevrijding heeft zij haar taken weer opgepakt. Deze taken bestonden toentertijd vooral uit het organiseren van volks- en kinderspelen als zeskampen, paardenconcoursen en ‘Jennigiesmarkt’. Door alle jaren heen zijn er tevens veel optochten gehouden met grote ruiterstoeten en uitbundig versierde wagens. De eerste autorodeo vond plaats in de jaren ’60. Door de jaren heen is dit afgewisseld met onder andere grasbaanraces en autovoetbal, maar toch blijkt tot de dag van vandaag de autorodeo altijd het meest in trek. De oorsprong van het Oranjeconcert ligt in de jaren ’80. In deze jaren werd Koninginnedag vaak afgesloten met een groots vuurwerk. Vanaf 1993 komt er een feesttent bij en zo zijn er nog onnoemlijke veel andere activiteiten geweest. In het boek ‘Oranjevereniging Rouveen 75 jaar’, gemaakt door destijds voorzitter Henk Courtz, is de veelzijdige historie van de Oranjevereniging Rouveen meer gedetailleerd vastgelegd.
De Oranjevereniging Rouveen, en haar activiteiten, zijn vandaag de dag nog steeds groeiende. De vereniging mag dan ook rekenen op een groot maatschappelijk draagvlak. Met meer dan 600 leden is de Oranjevereniging een van de grotere verenigingen van het dorp.

Bestuur en andere vrijwilligers

Om ieder jaar weer onze activiteiten te kunnen organiseren, heeft de Oranjevereniging een bestuur, welke vrijwel het jaar rond bezig is om alles in goede banen te leiden. Sinds vele jaren is er ook de kindercommissie. Zij organiseren ieder jaar op de ochtend van Koningsdag leuke activiteiten voor de basisschoolkinderen. Hiernaast worden wij ook gesteund door vele vrijwilligers, die ons bijstaan om onder anderen de autorodeo, horeca en het feestterrein tot een plezierig geheel te maken.