Programma 2020

Om te beginnen wensen wij Koning Willem-Alexander op 27 april een fijne 53e verjaardag toe en hopen wij dat hij in goede gezondheid, samen met zijn gezin deze dag mag vieren. We hadden ons deze Koningsdag heel anders voorgesteld dan nu het geval zal zijn. In Rouveen hebben we een rijke geschiedenis als het gaat om het vieren van de verjaardag van ons staatshoofd. Hier zijn we als Rouveners trots op, maar in deze tijd zijn er belangrijkere zaken die het hoofd geboden moeten worden. De gezamenlijke activiteiten komen dit jaar dan ook volledig te vervallen.

In deze buitengewone tijd hebben wij als Oranjevereniging Rouveen nagedacht of, en zo ja, hoe we een gepaste viering kunnen organiseren. De behoefte aan verbinding en saamhorigheid kan in deze tijd groot zijn. Zoals u wellicht gehoord hebt zijn er landelijk activiteiten ontplooid en hebben wij besloten om de initiatieven van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen in grote lijnen te volgen. Uiteraard hopen wij dat u als Rouvener uw Oranjehart, net als andere jaren met ons wilt laten spreken en roepen we u dus op om massaal deel te nemen.

6:19 uur

Zonsopgang, de nationale driekleur met oranje wimpel mag uitgestoken worden

9:30 uur

Toespraak van onze burgemeester en Oranjeverenigingen, te beluisteren op het internet. Meer informatie volgt op social media

9:45 uur

Klokgelui als teken van verbinding tussen vreugde en verdriet

10:00 uur

Nationale Aubade: gezamenlijk het Wilhelmus en het Rouveens volkslied met zingen. We vragen iedereen om kort voor 10:00 uur voor uw huis of ‘an diek’ te gaan staan. Hoe meer zielen, hoe mooier de beleving. We willen iedereen die zichzelf kundig genoeg vindt om een muziekinstrument te bespelen tevens oproepen om mee te doen. Om dit allemaal goed te laten verlopen hebben we onder anderen de hulp van Prinses Margriet en het MEC ingeroepen om ons te faciliteren met muzikale ondersteuning. Zo kunnen we in heel Rouveen gelijktijdig inzetten.

16:00 uur

Nationale Toost: een drankje op de gezondheid van iedereen en op de 53e verjaardag van onze Koning (op eigen gelegenheid)

Coronamaatregelen

Uiteraard is het van het grootste belang om, hoe lastig het ook zal zijn, ons aan de voorschriften te houden die op dit moment gelden. Dit betekent dus onder anderen 1,5 meter afstand tot elkaar bewaren en zo min mogelijk bezoek ontvangen (maximaal drie bezoekers).

Onze samenleving is inmiddels al behoorlijk ontwricht door de coronacrisis. Wij hopen dat verder leed ons allen zo veel mogelijk bespaard blijft. Ook hopen wij dat volgend jaar de situatie weer zoals vanouds kan zijn: de gezelligste dag van het jaar, waar heel Rouveen haar steentje aan bij kan dragen en van kan genieten!