Koning Willem-Alexander 50 jaar

Op 27 april 2017 werd Koning Willem-Alexander 50 jaar. Oranjevereniging Rouveen feliciteert Zijne Majesteit van harte met deze mijlpaal. Ter ere van zijn verjaardag blikken wij terug op zijn levensloop in de afgelopen halve eeuw.

Jeugd

Willem-Alexander Claus George Ferdinand is op 27 april 1967 als eerste kind van prinses Beatrix en prins Claus geboren in Utrecht. Bij zijn geboorte kreeg Koning Willem-Alexander de titels Prins der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau en het predicaat Jonkheer van Amsberg. Op 2 september 1967 werd hij in Den Haag gedoopt.

Zijn vroege jeugd bracht Koning Willem-Alexander door op Kasteel Drakensteyn in de Lage Vuursche. Koning Willem-Alexander heeft twee broers, Prins Friso (1968-2013) en Prins Constantijn (1969). In 1981 verhuisde het gezin van Kasteel Drakensteyn naar Paleis Huis ten Bosch in Den Haag.

Studie- en diensttijd

Willem-Alexander startte zijn middelbareschooltijd op het Baarns Lyceum en sloot deze af op het United World College of the Atlantic in Wales. Daar haalde hij in 1985 zijn internationale Baccalaureaat.

De Koning vervulde zijn dienstplicht bij de Koninklijke Marine van augustus 1985 tot januari 1987. Hij volgde een opleiding aan het Koninklijk Instituut voor de Marine in Den Helder, en diende vervolgens aan boord van de fregatten Hr Ms Tromp en Hr Ms Abraham Crijnssen. In 1988 voer hij nog mee als wachtofficier aan boord van de Hr Ms Van Kinsbergen voor een herhalingsoefening.

Na zijn dienstplicht schreef de Koning zich in 1987 in aan de Rijksuniversiteit Leiden bij de Faculteit der Letteren voor de studierichting geschiedenis. Hij slaagde voor zijn doctoraalexamen in 1993. Tijdens zijn studie was de Koning lid van de Leidse Studentenvereniging Minerva.

Ter voorbereiding op het koningschap volgde Koning Willem-Alexander later een introductieprogramma. Hij verdiepte zich in het Nederlandse staatsbestel en rechtssysteem en oriënteerde zich bij verschillende overheden. De introductieperiode werd afgerond met een oriëntatieprogramma in het bedrijfsleven, en een ‘Advanced Development Programme’ bij Kellogg’s, Northwestern University, in de Verenigde Staten.

Piloot

De Koning heeft grote interesse in luchtvaart. Gedurende zijn studie behaalde hij o.a. in 1985 het brevet Privévlieger tweede klasse en in 1987 het vliegbewijs B-3. Eén en ander stelde hem in staat om enige tijd in Kenia als vrijwilliger te vliegen voor een medische hulporganisatie. In 1989 behaalde de Koning de aantekening beroepsbrevet die noodzakelijk is om een zwaar meermotorig vliegtuig te mogen vliegen en na zijn afstuderen in 1993 behaalde Koning Willem-Alexander zijn groot militair vliegbrevet bij het 334 Transportsquadron van de Koninklijke Luchtmacht. Sinds 2001 is hij in het bezit van het Airline Transport Pilot License (ATPL). Om zijn vlieguren bij te houden vliegt hij als gastvlieger bij KLM. Dit kan zowel op het Regeringsvliegtuig PH-KBX alsook op een Fokker 70 uit de reguliere vloot zijn. De Koning is voornemens om zich medio 2017 om te scholen naar de Boeing 737.

Koning der Nederlanden

Op 30 april 2013 volgt Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zijn moeder op als Koning der Nederlanden. Hij geeft als hoofd der natie inhoud aan zijn samenbindende, vertegenwoordigende en aanmoedigende rol. Hiernaast overlegt de Koning wekelijks met de minister-president en spreekt regelmatig met ministers en staatssecretarissen. De Koning ondertekend alle wetten en Koninklijke besluiten en bekrachtigt internationale verdragen.

Huwelijk en gezin

Koning Willem-Alexander is getrouwd met Koningin Máxima. De burgemeester van Amsterdam, mr. M.J. Cohen, voltrok op 2 februari 2002 het burgerlijk huwelijk in de Beurs van Berlage in Amsterdam. De kerkelijke inzegening vond aansluitend plaats in de Nieuwe Kerk in Amsterdam door dominee C.A. ter Linden en pater R. Braun.

Het paar ging eerst wonen op het Noordeinde 66 in Den Haag. In het voorjaar van 2003 verhuisden zij naar de Eikenhorst op landgoed De Horsten in Wassenaar. Op 7 december 2003 werd het eerste kind van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima geboren, Prinses Catharina-Amalia, de huidige Prinses van Oranje. Op 26 juni 2005 werd hun tweede dochter, Prinses Alexia geboren. Hun derde dochter, Prinses Ariane, werd geboren op 10 april 2007. De drie dochters kwamen in het Bronovo Ziekenhuis in Den Haag ter wereld.
Bron: www.koninklijkhuis.nl