Delft

Oranjevereniging Rouveen organiseerde op 14 april 2016 een dagje uit naar Delft . Een stad vol koninklijke historie. Delft is bekend van het Delfts Blauw, de wereldberoemde Schilder Johannes Vermeer is er 1632 geboren en Vader des Vaderlands Willem van Oranje heeft er van 1572 tot zijn einde in het Sint Agathaklooster gewoond (Prinsenhof). De Oranjes zijn sindsdien onlosmakelijk verbonden met Delft.

Willem van Oranje

Willem van Oranje werd in 1533 op slot Dillenburg (Duitsland) geboren als zoon van Lutherse ouders. In 1544 erfde hij het prinsdom Orange van een Franse neef en mocht hij zichzelf ‘prins’ noemen. Vanaf 1555 verwierf Willem verschillende hoge posities zoals lid van de Raad van State en stadhouder van Holland, Zeeland en Utrecht. Ooit was Willem een vertrouweling van de katholieke Spaanse Koning Filips II, maar deze verhouding verslechterde. Willem van Oranje besluit de protestantse Nederlandse adel te steunen in hun opstand tegen het Spaanse hof. Hierdoor ziet Filips geen andere uitweg meer dan zijn tegenstander uit de weg te ruimen en verklaart hij Willem van Oranje vogelvrij. Willem overleeft verschillende aanslagen op zijn leven, maar op 10 juli 1584 lukt het de Fransman Balthasar Gerards om binnen te dringen in het Prinsenhof in Delft en Willem van Oranje te vermoorden. Willem leek toen niet veel te hebben bereikt, maar nog geen vijfentwintig jaar later bleken de opstandige provincies (de protestantse adel) zich te hebben ontwikkeld tot een zelfstandige Republiek en werd Willem van Oranje beschouwd als de grondlegger van deze nieuwe staat.

Museum Prinsenhof

Het Sint Agathaklooster was het grootste klooster binnen de muren van het middeleeuwse Delft . Willem van Oranje woonde er vanaf 1572. Op dit moment is in het voormalig klooster Museum Prinsenhof gevestigd. Dit museum heeft als vaste tentoonstellingen ‘Delft s Blauw’, ‘Meesters in innovatie’ en ‘Willem van Oranje’. Van maart t/m juli 2016 is er tevens het wereldberoemde schilderij ‘Het Straatje’ van Johannes Vermeer te bewonderen, welke hij omstreeks 1658 in Delft schilderde.
Binnen de tentoonstelling ‘Willem van Oranje’ is tevens de plaats te zien waar hij werd vermoord door Balthasar Gerards. Willem van Oranje werd van dichtbij getroffen door drie kogels. Op de muur is de plaats van de inslag van twee kogels nog zichtbaar. Balthasar Gerards was overtuigd katholiek en zou Willem van Oranje hebben vermoord, omdat het hem een doorn in het oog was dat Willem van Oranje het lot van protestantse edelen uit het noordoosten verdedigde. Of dit de enige reden was is maar de vraag. De Spaanse Filips II had namelijk een beloning van 25.000 kronen beloofd aan de moordenaar van Willem van Oranje en deze zou in de adelstand worden verheven. Gerards heeft hier niet lang van kunnen genieten. Hij werd al snel in de kraag gevat en is na een periode van gruwelijke martelingen uiteindelijk ter dood veroordeeld.

De Nieuwe Kerk

De Delvenaren zijn in 1381 gestart met de bouw van de Nieuwe Kerk. De bouw geschiedde in fasen en is voltooid in 1655. Het was de tweede kerk in Delft , vandaar de naam. Het Koninklijk Huis is onlosmakelijk met de kerk in Delft verbonden. Sinds Willem van Oranje worden bijna alle leden van het koninklijk huis in de grafkelders van de Nieuwe Kerk bijgezet. In totaal zijn er 46 Oranjes begraven in de beroemde grafkelders. De grafkelders zijn niet toegankelijk voor publiek vanwege de privacy en slechte toegankelijkheid van de kelders. De laatste bijzetting was eind 2004, Prins Bernhard. Het praalgraf van Willem van Oranje is een waar kunstwerk om te zien. De toren van de kerk is met haar 108,75 meter hoog de op één na hoogste kerktoren in Nederland. De kerk is, op zondag na, alle dagen van de week vrij te bezichtigen. De kerk heeft een indrukwekkend pijporgel, kroonluchters en glas-in-loodramen welke een bijbels thema verbeelden of een gedenkraam welke verwijzen naar een belangrijke gebeurtenis of persoon uit de Nederlandse geschiedenis.