76 jaar vrijheid

In Rouveen staat van 4 tot 11 september een Pop-up Museum om te vieren dat Nederland 76 jaar geleden werd bevrijd van de Duitse bezetter. Eigenlijk had het museum vorig jaar al moeten staan tijdens de viering van 75 jaar bevrijding. Doordat evenementen het afgelopen jaar niet konden plaatsvinden, maar dit uiteraard wel een gedenkwaardige gebeurtenis is, wil de Oranjevereniging Rouveen nu alsnog dit door laten gaan.
Hoewel de gemeente Staphorst op 14 april 1945 officieel werd bevrijd is er voor september gekozen: 76 jaar geleden werd in Rouveen namelijk de bevrijding ook groots gevierd in deze periode. Destijds ging al het werk voor, denk aan het oogsten van de gewassen en andere landbouwactiviteiten. De festiviteiten werden in de wijde omgeving opgemerkt.
Naast het museum zullen er verschillende andere activiteiten zijn waar het heel dorp van mee mag genieten.
Zaterdag 4 september zal een groep hardlopers het bevrijdingsvuur ophalen uit Wageningen. Hier brandt een eeuwig vuur, wat onze vrijheid symboliseert. Zodra ze bij de Lichtmis aankomen, zullen ze geëscorteerd worden door met onder andere oude legervoertuigen.
Op het Kerkplein zal met het bevrijdingsvuur de vuurschaal bij het Pop-up Museum aangestoken worden. Hierna zal het museum voor iedereen die aanwezig is toegankelijk zijn.
In het museum zal door middel van objecten, verhalen en foto’s uit de doeken gedaan worden wat er zoal gebeurd is in Rouveen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De groep mensen die de oorlog bewust meegemaakt heeft wordt steeds kleiner. Het leek ons daarom een goed idee om de herinneringen die deze personen aan deze periode hebben, vast te leggen voor de toekomst. Het resultaat is een mooie documentaire, waarin de laatste ooggetuigen van de oorlog hun verhaal doen. In het museum bevindt zich een filmzaal waarin de documentaire wordt vertoond.
De komende weken zal via de media en hier op de website meer informatie bekend gemaakt worden over het museum.

Verruimde openingstijden

Om zo veel mogelijk mensen de gelegenheid te geven om een bezoek aan ons museum te brengen hebben we de openingstijden verruimd:

Maandag 6 september 9:00 21:00
Dinsdag 7 september 14:00 21:00